Återansökan om ekonomiskt bistånd
Den här tjänsten kräver inloggningÅteransökan
Du förväntas ha gjort allt du kan för att själv klara din och din familjs försörjning innan du kan få ekonomiskt bistånd.
Är du arbetslös krävs det till exempel att du aktivt söker arbete eller deltar i arbetsförmedlingens insatser för arbetssökande. Du ska också ha ansökt om de andra bidrag och ersättningar som du kan ha rätt till (exempelvis bostadsbidrag, arbetslöshetsersättning, föräldrapenning, underhållsstöd eller sjukpenning).
Ekonomiskt bistånd kan sökas av svenska medborgare samt utländska medborgare med uppehållstillstånd som bor i Oskarshamns kommun.
Den här e-tjänsten kan användas av dig som redan har kontakt med Enheten för Ekonomi och Stöd för att lämna din månadsansökan. Du ska bara söka ekonomiskt bistånd en gång per månad. Innan du startar är det bra att samla alla uppgifter om inkomster och utgifter som tas upp i ansökan. Det går bra att fotografera dina handlingar med mobilkamera och bifoga. Om handlingar till ansökan saknas kan du behöva komplettera och medföra att handläggningen försenas.
Ansökan avser försörjningsstöd enligt riksnorm (Socialstyrelsen) tillsammans med de utgifter som lämnas i ansökan.
Kontroller
Enheten för Ekonomi och Stöd genomför löpande kontroller. Om din ansökan kontrolleras måste du kunna styrka uppgifterna i ansökan med exempelvis räkningar och kontoutdrag, det är därför viktigt att uppgifterna är korrekta och att ingen information utelämnas. Enheten för Ekonomi och Stöd polisanmäler alla misstänkta bidragsbrott.
Nyansökan
Är det första gången du ska ansöka om ekonomiskt bistånd eller har det gått 3 månader eller mer sedan du ansökte senast så behöver du kontakta receptionen hos Ekonomi och Stöd 010-35 62 040 på telefontid: vardagar 08.30–09.30.
Mer information
Ekonomiskt bistånd - Oskarshamns kommun
Oskarshamns kommun Servicecenter
servicecenter@oskarshamn.se
010-35 60 000
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Lön på personnivå
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Hälsouppgift
- Vårdnadsbarn
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Vi behandlar de personuppgifter du skickat in för att kunna handlägga ditt ärende och för eventuell kontakt med dig.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning.
Lagringstid
- 5 år - Inskickade ansökningar
- 3 månader - Inskickade ansökningar i e-tjänstplattformen
- Ej inskickade (sparade) ansökningar lagras i 3 dagar
- Väntan på flerpartssignering lagras i 4 dagar
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under Dataskyddsförordning (GDPR) i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringDu har rätt att kontakta oss om du vill ha information om de uppgifter vi har om dig eller om du vill begära tillgång, rättelse, radering, begränsning av behandlingen, invändning eller flytt av dina personuppgifter. Har du frågor eller vill komma i kontakt med oss ska du vända dig till: servicecenter@oskarshamn.se
Vårt dataskyddsombud Therese Jigsved når du på dataskydd@sydarkivera.se
Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att lämna in klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), www.imy.se
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
servicecenter@oskarshamn.se
Följande behövs för e-tjänsten
- Folkbokförd i Oskarshamns kommun
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Ansökan
- Dina uppgifter
- Livssituation
- Inkomster och tillgångar
- Utgifter
- Övrigt
- Förhandsgranska
- Skicka in