Synpunkten
Lämna dina synpunkter
Synpunkter i form av klagomål, beröm och förbättringsförslag ger oss värdefull information och möjlighet att förbättra verksamheten. Därför vill vi gärna att du berättar vad du tycker om det vi gör.
Klicka på ”Starta e-tjänst” för att lämna din synpunkt!
Vill du i stället göra en Felanmälan?
Viktigt att veta
När du lämnar en synpunkt kan du fylla i dina personuppgifter för återkoppling. Det går att vara anonym, men då har vi ingen möjlighet att återkomma med svar eller ställa kompletterande frågor som ibland behövs för att kunna hantera ditt ärende.
De personuppgifter du lämnar i samband med att du lämnar en synpunkt i e-tjänsten kommer att behandlas i enlighet med dataskyddsförordningen.
När din synpunkt är inskickad kommer den att registreras och bli allmän handling. Allmänna handlingar är dokument som alla medborgare har rätt att läsa. Att din synpunkt blir en allmän handling beror på att vi i Sverige har en offentlighetsprincip som ger alla medborgare rätt till insyn i kommunens arbete.
Om din synpunkt skulle innehålla känslig information kan vi sekretessbelägga den enligt lag. Men vi rekommenderar dig att undvika att skriva känslig information i din synpunkt.
Vill du vara anonym ska du lämna in synpunkten utan att logga in i e-tjänsten.
Så här tar vi hand om din synpunkt
Vi tar hand om din synpunkt och skickar den till berörd förvaltning eller myndighet för vidare hantering. Vårt mål är att du ska få återkoppling inom 10 arbetsdagar, under förutsättning att du lämnat dina kontaktuppgifter. Återkopplingstiden gäller med reservation för semestertider och längre helgledigheter. Om det behövs mer än 10 arbetsdagar för att hantera din synpunkt kommer du att informeras om fördröjningen.
Andra sätt att lämna synpunkter
Har du inte möjlighet att använda e-tjänsten kan du istället lämna dina synpunkter på följande sätt:
-
Skriva till oss på Oskarshamns kommun, Box 706, 572 28 Oskarshamn
-
Mejla oss på servicecenter@oskarshamn.se
-
Ringa till oss på telefon 0491-880 00
-
Besöka oss i stadshuset på Varvsgatan 8 i Oskarshamn
-
Kontakta aktuell verksamhet
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Vi behandlar de personuppgifter du skickat in för att kunna handlägga ditt ärende och för eventuell kontakt med dig.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning.
Lagringstid
- För evigt
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under Dataskyddsförordning (GDPR) i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringDu får gärna kontakta oss med frågor eller klagomål som rör behandlingen av dina personuppgifter i e-tjänsten. Oskarshamns kommuns dataskyddssamordnare når du på dso@oskarshamn.se, 0491-880 00.
Dataskyddsombud för Oskarshamns kommun är Therese Jigsved, Sydarkivera, som kontaktas via dataskydd@sydarkivera.se.
Du kan också lämna in klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (Integritetsskyddsmyndigheten IMY) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunledningsförvaltningen
servicecenter@oskarshamn.se
Servicecenter
servicecenter@oskarshamn.se
0491-880 00
Fråga om inloggning
Om du loggar in så kan vi förifylla frågor med uppgifter vi hämtar från andra system t.ex. skatteverket.
Logga in och starta e-tjänstenGå vidare utan inloggning