Felanmälan - Vatten, avlopp och översvämning
Här kan du, direkt via e-tjänsten, rapportera fel med kommunalt vatten och avlopp. Du kan även via denna e-tjänst rapportera översvämning eller upptäckt av stor vattenansamling.
Innan du rapporterar felet ska du kontrollera om problemet uppstått inne på fastigheten. Vid fel på vatten- och avloppsledningar inom tomten kontaktar du i första hand en VVS-firma. Upptäcker du fel utanför tomtgränsen rapporterar du detta genom e-tjänsten.
Du som bor i lägenhet ska i första hand kontakta din hyresvärd.
Är du drabbad av en översvämning i din källare ska du alltid kontakta ditt försäkringsbolag för skadebesiktning och sanering. Om du har kommunalt vatten och avlopp ska du även rapportera översvämningen genom denna e-tjänst.
Om du upptäcker fel på vatten- och avloppsledningar i gatumark, till exempel en vattenläcka, en täppt rännstensbrunn eller ett brunnslock som kommit ur sitt läge rapporterar du detta genom e-tjänsten.
Om du vill anmäla via telefon ringer du till Oskarshamns kommuns Servicecenter under kontorstid, 010-35 60 000, servicecenter@oskarshamn.se.
Övriga tider sker akut felanmälan till följande telefonnummer 0470-176 60.Mer information
Här kan du läsa mer om vatten och avlopp.
När du gör en anmälan registreras uppgifterna i ett datasystem och blir en allmän handling. Detta innebär att uppgifterna är offentliga och alla har rätt att ta del av dem.
Oskarshamns kommun Servicecenter
servicecenter@oskarshamn.se
010-35 60 000
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Vi behandlar de personuppgifter du skickat in för att kunna handlägga ditt ärende och för eventuell kontakt med dig.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Lagringstid
- 1 år
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under Dataskyddsförordning (GDPR) i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringDu har rätt att kontakta oss om du vill ha information om de uppgifter vi har om dig eller om du vill begära tillgång, rättelse, radering, begränsning av behandlingen, invändning eller flytt av dina personuppgifter. Har du frågor eller vill komma i kontakt med oss ska du vända dig till: servicecenter@oskarshamn.se
Vårt dataskyddsombud Therese Jigsved når du på dataskydd@sydarkivera.se
Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att lämna in klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), www.imy.se
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
servicecenter@oskarshamn.se
Fråga om inloggning
Om du loggar in så kan vi förifylla frågor med uppgifter vi hämtar från andra system t.ex. skatteverket.
Logga in och starta e-tjänstenGå vidare utan inloggning