Information till dig som ska göra en ansökan/anmälan om eget omhändertagande av toalettavfall
I den här e-tjänsten kan du göra anmälan/ansökan av följande:
- Anmälan om inrättande av förbränningstoalett
- Ansökan om latrinkompost (ex mulltoa, utedass, multrum)
Önskar du lämna kompletterande information i ett befintligt ärende ska du i stället använda e-tjänsten Följ och komplettera dina miljöärenden.
Dokument som du behöver bifoga
- Produktfaktablad/teknisk beskrivning från tillverkaren gällande torrtoalett och/eller kompostbehållare och behållare för urinseparering.
- Situationsplan, ska bland annat visa placeringen av torrtoaletten, latrinkomposten samt var eventuell urinspridning ska ske, alla delar på fastigheten, närliggande vattentäkter, vattendrag och fastighetsgränser med mera.
Avgift
För handläggning av ärendet tas en avgift ut enligt gällande taxa, beslutad av kommunfullmäktige den 25 november 2024, § 127.
- För handläggning av anmälan om inrättande av annan toalett än vattentoalett är avgiften 2 260 kr.
- För handläggning av ansökan om tillstånd till inrättande av annan avloppsanläggning utan ansluten vattentoalett är avgiften 4 520 kr.
- Om ansökan gäller båda punkterna ovan blir avgiften 4 520 kr.
I handläggningsavgiften ingår följande; granskning av ansökan och vid behov begäran om kompletteringar, platsbesök, eventuell kommunicering med berörda grannar, bedömning av skyddsnivå, bedömning av om föreslagen anläggning uppfyller kraven i miljöbalken, beslutsskrivning, granskning av entreprenörsrapport, och andra administrativa arbetsuppgifter.
Faktura skickas separat.
Mer information
Du måste ha BankID för att kunna använda e-tjänsten. Om du saknar BankID måste ansökan/anmälan göras på annat sätt, kontakta Servicecenter på telefon 010-35 60 000 för mer information.
Ansöker ni i egenskap av företag eller entreprenör åt privatperson så loggar ni in med ert eget BankID. Under ansökningsprocessen kommer ni ges möjlighet att ange namn och kontaktuppgifter till det förtag eller privatpersonen ni representerar. Ni kommer då att bli ombud åt det företag eller den privatperson ni representerar.
Observera att e-tjänsten avbryts om du är inaktiv mer än 60 minuter. När du har påbörjat e-tjänsten kan du när som helst spara de uppgifter du har fyllt i och återuppta e-tjänsten vid ett annat tillfälle. Tryck då på sparaknappen som du hittar längst ner på varje sida i e-tjäsnten. Du hittar din påbörjade ansökan under mina sidor.
Personuppgifter
För att kunna handlägga ansökan behöver kommunen samla in och hantera vissa personuppgifter. De lagras i vårt system för ärendehantering. uppgifterna kommer att behandlas enligt dataskyddsförordningen.
För mer information om hur personuppgifter behandlas i ditt ärende hänvisas till kommunens hemsida.