Registering/ändring/avregistering av livsmedelsanläggning
I den här e-tjänste kan du registrerar en ny och anmäla eventuella ändringar i en befintlig verksamhet med livsmedelshantering samt avregistrera befintlig verksamhet.
Tänk på att göra din registering/anmälan i god tid. Du måste skicka in uppgifterna senast två veckor innan du planerar att starta verksamheten.
I e-tjänsten kan du lämna uppgifter som kommunen behöver för att placera verksamheten i rätt riskklass och planera kommande kontroll.
Mer information om registrering av livsmedelsanläggningar hittar du på vår hemsida här.
Certifikat
Om verksamheten är certifierad enligt en standard för livsmedelssäkerhet är det bra om du har ditt certifikat tillgängligt så att du kan ladda upp det.
Vad kostar det?
Samhällsbyggnadskontoret tar ut en avgift för att handlägga registreringen. Avgiften tas ut enligt taxa för prövning och tillsyn enligt miljöbalken, beslutad av kommunfullmäktige den 27 november 2023, § 314.
Avgiften för registering och ändring av verksamhet är 1 357 kr.
Faktura skickas separat efter det att du fått ett beslut i ärendet.
Rätt myndighet?
För verksamheter som tillverkar eller förpackar animaliska produkter som ska vidare till andra livsmedelsanläggningar gäller särskilda regler. Läs mer om anläggningar som behöver godkännas av Livsmedelsverket på (livsmedelsverket.se).
E-tjänstens delar
I e-tjänsten behöver du lämna uppgifter om följande delar:
- Aktör
- Information om anläggningen/verksamheten vid ändring och avslut
- Preliminär riskklassning
- Övrig information
Du kan läsa mer om varje del här nedan.
Aktör
Vem driver verksamheten?
Här lämnar du uppgifter om aktören, alltså det företag eller den organisation som driver eller kommer att driva verksamheten. Det kan till exempel vara ett bolag, en enskild näringsidkare, en kommun eller en förening. Fortsättningsvis säger vi "företag".
Kommunen behöver uppgifterna för att identifiera vem som är ansvarig för verksamheten, och för att veta vart man ska skicka till exempel brev och fakturor.
Information om anläggningen/verksamheten vid ändring och avslut
Du behöver antingen välja anläggningen från listan eller ange anläggningsinformation manuellt (namn och adress).
Preliminär riskklassning
Utifrån de uppgifter du lämnat har verksamheten tilldelats en preliminär riskklassning.
Riskklassningen styr hur många kontroller av verksamheten som planeras in under en femårsperiod. Tänk på att en handläggare kommer att titta på dina uppgifter innan riskklassningen fastställs.
Mer information
Du måste ha BankID för att kunna använda e-tjänsten. Om du är ombud för ett företag kommer du kunna ange det i tjänsten, men du loggar alltid in med ditt personliga BankID. Om du saknar BankID måste anmälan/ansökan göras på annat sätt, kontakta Servicecenter på telefonnummer 010-35 60 000 för mer information.
Observera att e-tjänsten avbryts om du är inaktiv mer än 60 minuter. Du kan när som helst spara ett påbörjat ärende och fortsätta vid ett senare tillfälle. Tryck då på sparaknappen som du hittar längst ner på varje sida i e-tjänsten. Dina sparade ärenden finns på Min sida, som du hittar högst upp under Meny.
Personuppgifter
För att kunna handlägga din anmälan/ansökan behöver kommunen samla in och hantera vissa personuppgifter. De lagras i vårt system för ärendehantering. Uppgifterna kommer att behandlas enligt dataskyddsförordningen.
För mer information om hur personuppgifterna behandlas i ditt ärende hänvisas till kommunens hemsida