Information till dig som ska ansöka om strandskyddsdispens
Här kan du som privatperson, företagare eller förening ansökan om dispens från strandskyddsbestämmelserna.
Du kan få dispens om det går att visa att varken allemansrätten eller naturen störs av förändringarna och att det finns ett så kallat särskilt skäl.
Läs kommunens information och anvisningar om vad du behöver ta reda på och tänka på innan du startar e-tjänsten och påbörjar din ansökan. Klicka här för att komma till informationen.
Handlingar som behöver bifogas tillsammans med ansökan.
Det underlag som vanligtvis behövs till en ansökan om strandskyddsdispens är:
- Situationsplan i skala 1:400 – 1:1 000 där alla befintliga och tillkommande byggnader samt anläggningar redovisas (även friggebodar och bryggor.) Situationsplanen ska vara tydlig, skalenlig, överskådlig och lättläst.
- Ritning/skiss över tänkt byggnation/annan åtgärd.
- Konstruktionsritning (för bryggor).
- Gärna fotografier över området som ansökan gäller.
Hur lång tid tar det?
För enklare strandskyddsärenden är handläggningstiden normalt 8 veckor.
Är ärendet komplicerat eller om det inte går att bedöma påverkan på växt- och djurlivet vid aktuell årstid tar det längre tid.
Efter beslut om eventuell dispens måste ni som sökande vänta ytterligare cirka tre veckor innan någon åtgärd får påbörjas, då länsstyrelsen i Kalmar län ska granska beslutet. Bedömer Länsstyrelsen vid denna granskning att samhällsbyggnadsnämndens beslut kan vara felaktigt eller att det saknas uppgifter så prövar länsstyrelsen beslutet. Då får inga åtgärder vidtas förrän länsstyrelsen meddelat sitt beslut.
Vad kostar det?
För handläggning av ärendet tas en avgift ut enligt gällande taxa, beslutad av kommunfullmäktige den 27 november 2023, § 314. För handläggning av strandskyddsärenden tas en timavgift ut. Avgiften beräknas genom att beslutad timavgift multipliceras med antalet nerlagda timmar i ärendet. Den handläggning ni betalar för är bland annat inläsning av ärendet, sammanställning av information som finns i kontorets arkiv, eventuellt platsbesök, beslutsskrivning, samt administrativa arbetsuppgifter.
Timavgiften för 2024 är 1 079 kronor.
Mer information
Du måste ha BankID för att kunna använda e-tjänsten. Om du saknar BankID måste anmälan/ansökan göras på annat sätt, kontakta Servicecenter på telefonnummer 010-35 60 000 för mer information.
Ansöker ni i egenskap av företag eller entreprenör åt privatperson så loggar ni in med ert eget BankID. Under ansökningsprocessen kommer ni ges möjlighet att ange namn och kontaktuppgifter till det förtag eller privatpersonen ni representerar. Ni kommer då att bli ombud åt det företag eller den privatperson ni representerar.
Observera att e-tjänsten avbryts om du är inaktiv mer än 60 minuter. När du har påbörjat e-tjänsten kan du när som helst spara de uppgifter du har fyllt i och återuppta e-tjänsten vid ett annat tillfälle. Tryck då på sparaknappen som du hittar längst ner på varje sida i e-tjänsten. Du hittar din påbörjade ansökan under mina sidor.
Personuppgifter
För att kunna handlägga ansökningar om strandskyddsdispens behöver kommunen samla in och hantera vissa personuppgifter. De lagras i vårt system för ärendehantering. Uppgifterna kommer att behandlas enligt dataskyddsförordningen.
För mer information om hur personuppgifterna behandlas i ditt ärende hänvisas till kommunens hemsida.