Information till dig som ska anmäla värmepumpsanläggning
I den här e-tjänsten kan du lämna in anmälan/söka tillstånd för värmepumpsanläggning. Värmepumpar som kräver tillstånd eller anmälan är:
- Bergvärme
- Jordvärme
- Ytvattenvärme
Om du ska installera en värmepump inom vattenskyddsområde så krävs en ansökan om tillstånd.
Tänk på att lämna in din anmälan eller ansökan i god tid, minst sex veckor innan installationsarbetet påbörjas.
Mer information om vad du behöver tänka på innan du installerar en värmepump hittar du på Oskarshamns kommuns hemsida. Klicka här för att komma till informationen.
Uppgifter som du behöver för att göra din anmälan
- Teknisk information om värmepumpen.
- Läge för borrhål/anläggningen.
- Borrhålets djup och eventuell gradning.
- Uppgifter om avstånd från borrhål/anläggning till fastighetsgräns.
- Avstånd till och placering för närliggande vattenbrunnar, energibrunnar och enskilda avlopp ska agnes.
- Uppgifter om installatören och borraren.
Bilagor:
Till anmälan/ansökan ska du bifoga en skalenlig situationsplan (tomtkarta) där fastigheten med byggnader och borrhålets/kollektorns placering tydligt framgår. I förekommande fall ska även egen och grannars vattentäkt och avloppsanordning framgå.
Du kan bifoga dokumentet digitalt i e-tjänsten eller skicka det med post.
Vad kostar det?
Samhällsbyggnadskontoret tar ut en avgift för att handlägga din anmälan eller ansökan om installation av värmepumpsanläggning. Avgiften tas ut enligt taxa för prövning och tillsyn enligt miljöbalken, beslutad av kommunfullmäktige den 27 november 2023, § 314.
För anläggning som omfattas av anmälningsplikt är kostnaden 2 158 kr.
För anläggning som är tillståndspliktig är kostnaden 4 316 kr.
Faktura skickas separat efter det att du fått ett beslut i ärendet.
Mer information
Du måste ha BankID för att kunna använda e-tjänsten. Om du saknar BankID måste anmälan/ansökan göras på annat sätt, kontakta Servicecenter på telefonnummer 010-35 60 000 för mer information.
Ansöker ni i egenskap av företag eller entreprenör åt privatperson så loggar ni in med ert eget BankID. Under ansökningsprocessen kommer ni ges möjlighet att ange namn och kontaktuppgifter till det förtag eller privatpersonen ni representerar. Ni kommer då att bli ombud åt det företag eller den privatperson ni representerar.
Observera att e-tjänsten avbryts om du är inaktiv mer än 60 minuter. När du har påbörjat e-tjänsten kan du när som helst spara de uppgifter du har fyllt i och återuppta e-tjänsten vid ett annat tillfälle. Tryck då på sparaknappen som du hittar längst ner på varje sida i e-tjänsten. Du hittar din påbörjade ansökan under mina sidor.
Personuppgifter
För att kunna handlägga din anmälan/ansökan behöver kommunen samla in och hantera vissa personuppgifter. De lagras i vårt system för ärendehantering. Uppgifterna kommer att behandlas enligt dataskyddsförordningen.
För mer information om hur personuppgifterna behandlas i ditt ärende hänvisas till kommunens hemsida.