Information till dig som avser anlägga enskild avloppsanläggning
I den här e-tjänsten kan du göra ansökan/anmälan av följande:
- Ansökan om inrättande av avloppsanläggning för vattentoalett (WC) + bad-, disk-, och tvättvatten (BDT)
- Ansökan om inrättande av sluten tank för vattentoalett (WC)
- Anmälan om inrättande av avloppsanläggning för bad-, disk-, och tvättvatten (BDT)
- Anmälan om ändring av befintlig avloppsanläggning.
Läs kommunens information och anvisningar om vad du behöver ta reda på och tänka på innan du startar e-tjänsten och påbörjar din ansökan. Klicka här för att komma till informationen.
Handlingar som behöver bifogas tillsammans med ansökan:
- Situationsplan, ska bland annat visa placeringen av avloppsanläggningens alla delar på fastigheten, vattentäkter, vattendrag, fastighetsgränser med mera.
- Sektionsritning, som visar avloppsanläggningen i tvärsnitt med höjd- och lutningsförhållanden. Avstånd till markytan och grundvattenytan, eller berg, ska framgå.
- Teknisk beskrivning/information från tillverkaren om anläggningen - vid minireningsverk, fosforfällor, kompaktfilter/biomoduler etc.
Vad kostar det?
För handläggning av ärendet tas en avgift ut enligt gällande taxa, beslutad av kommunfullmäktige den 27 november 2023, § 314.
- För handläggning av ansökan om tillstånd för inrättande av avloppsanordning med ansluten vattentoalett är avgiften 7 553 kr.
- För handläggning av ansökan om tillstånd för inrättande av avloppsanordning (mer än 25 personekvivalenter) med ansluten vattentoalett är avgiften 9 711 kr.
- För handläggning av ansökan om tillstånd för inrättande av annan avloppsanläggning utan ansluten vattentoalett är avgiften 4 316 kr.
I handläggningsavgiften ingår följande; granskning av ansökan och vid behov begäran om kompletteringar, platsbesök, eventuell kommunicering med berörda grannar, bedömning av skyddsnivå, bedömning av om föreslagen anläggning uppfyller kraven i miljöbalken, beslutsskrivning, granskning av entreprenörsrapport, och andra administrativa arbetsuppgifter.
Faktura skickas separat.
Mer information
Du måste ha BankID för att kunna använda e-tjänsten. Om du saknar BankID måste ansökan/anmälan göras på annat sätt, kontakta Servicecenter på telefon 010-35 60 000 för mer information.
Ansöker ni i egenskap av företag eller entreprenör åt privatperson så loggar ni in med ert eget BankID. Under ansökningsprocessen kommer ni ges möjlighet att ange namn och kontaktuppgifter till det förtag eller privatpersonen ni representerar. Ni kommer då att bli ombud åt det företag eller den privatperson ni representerar.
Observera att e-tjänsten avbryts om du är inaktiv mer än 60 minuter. När du har påbörjat e-tjänsten kan du när som helst spara de uppgifter du har fyllt i och återuppta e-tjänsten vid ett annat tillfälle. Tryck då på sparaknappen som du hittar längst ner på varje sida i e-tjäsnten. Du hittar din påbörjade ansökan under mina sidor.
Information om behandling av personuppgifter
För att kunna handlägga ansökningar om enskilt avlopp behöver kommunen samla in och hantera vissa personuppgifter. De lagras i vårt system för ärendehantering. uppgifterna kommer att behandlas enligt dataskyddsförordningen.
För mer information om hur personuppgifter behandlas i ditt ärende hänvisas till kommunens hemsida.