Barn - orosanmälan
Tillsammans gör vi skillnad
Vi på socialtjänsten kan bara hjälpa de barn vi har kännedom om. Finns det barn du har oro kring är det viktigt att vi får veta det. Om du som privatperson får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa bör du anmäla detta till socialtjänsten. Denna e-tjänst är öppen dygnet runt men bevakas endast vardagar under kontorstid.
Vid livshotande tillstånd ring alltid 112.
Som privatperson har du rätt att vara anonym och välja att inte ange dina kontaktuppgifter. Tänk på att alla uppgifter du lämnar kan komma att lämnas ut till berörda parter. Om du till exempel väljer att uppge ditt namn, kan socialtjänsten inte garantera din anonymitet.
Är du osäker på om, vad eller hur du ska anmäla kan du alltid kontakta mottagningen för Barn och familj. Du når receptionen på telefon 010-35 62 080, säg att ditt ärende rör orosanmälan så hjälper de dig. Du kan se kontorstider för mottagningen nedan.
Det är alltid bättre att anmäla en gång för mycket, än en gång för lite!
Anmälningar via denna e-tjänst hanteras av mottagningen Barn och familj under följande tider
måndag: 08:00 – 17:30
tisdag - torsdag: 08:00 - 16:00
fredag: 08:00 – 14:30 (vardag som är dag före röd dag gäller samma tid som för fredag)
Övrig tid är det ingen som bevakar inkommande anmälningar via e-tjänsten utan då hanteras det vid nästa bemannade tid enligt ovan.
Gäller det ett brådskande men inte livshotande ärende utanför kontorstid kan du ta kontakt med Sydostjouren, en gemensam tjänst för Kalmar län.
Telefon: 020-45 39 00
Hemsida: https://kalmar.se/omsorg-och-stod/socialjour.html
Vid livshotande ärenden ring alltid 112.
Efter att en anmälan inkommit gör socialtjänsten en bedömning om hur man ska gå vidare med uppgifterna. Som privatperson har du inte möjlighet att få information om denna bedömning eller få återkoppling på hur socialtjänsten hanterar anmälan. Om din oro kvarstår efter att du har anmält bör du göra en ny anmälan. All personal inom socialtjänsten arbetar under sekretess och inga uppgifter lämnas ut till obehöriga.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Vårdnadshavare
- Vårdnadsbarn
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Vi behandlar de personuppgifter du skickat in för att kunna handlägga ditt ärende och för eventuell kontakt med dig.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse.
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning.
Lagringstid
- 2 år - En anmälan som inte tillhör ett ärende och inte ger upphov till något ärende
- 5 år - En anmälan som tillhör ett ärende eller som ger upphov till ett ärende
- För evigt - En anmälan som gäller ett placerat barn eller leder till att ett barn placeras bevaras
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under Dataskyddsförordning (GDPR) i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha information om de uppgifter vi har om dig eller om du vill begära tillgång, rättelse, radering, begränsning av behandlingen, invändning eller flytt av dina personuppgifter. Har du frågor eller vill komma i kontakt med oss ska du vända dig till: servicecenter@oskarshamn.se
Vårt dataskyddsombud Therese Jigsved når du på dataskydd@sydarkivera.se
Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att lämna in klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), www.imy.se
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
servicecenter@oskarshamn.se